סיפור על שיפוץ טרקטור פורדסון

אהרון יצהר

הטרקטור הובא למוזיאון הטרקטורים בעין ורד מעתלית והעמד בפרדס מפני שלא היו תכניות לשפץ אותו בזמן הקרוב וזאת בגלל מצבו ובגלל שיש כבר במוזיאון טרקטור דומה מסודר ויפה...

לאחר משא ומתן עם ארז סוכם שאני לוקח את הטרקטור אלי, פותח אותו ומחליט אם אני רוצה להשאירו אצלי לשפוץ, אם אחליט שכן – אעביר למוזיאון, תמורתו, טרקטור אינטרנציונל 434 עם מנוע עובד, שאין לו רדיאטור, סטרטר, ועוד כמה חלקים חסרים...

פורדסון לפני שיפוץ

כך נראה הטרקטור כשבאתי עם הגרר על מנת להעבירו אלי... תוך ההעמסה התברר גם שגלגל אחורי שמאלי לא מסתובב וההגה לא פועל...

הטרקטור הגיע לחצר המשק שלי בכפר מונאש. לא יכולתי להכניס אותו מתחת לגג ולכן כל העבודה נעשתה תחת כיפת השמיים...

כדי לדעת אם יש טעם להמשיך ולטפל בטרקטור – פרקתי את ראש המנוע ואת משאבת ההזרקה ומצאתי את הבעיות הבאות :

  1. הצילינדר השלישי אכול מחלודה והבוכנה תפוסה בו.
  2. יתר הצילינדרים – פחות או יותר בסדר, עם מדרגה קטנה.
  3. שני השסתומים של הצילינדר השלישי – אכולים, אחד מהם – ללא תקנה.
  4. משאבת ההזרקה – תפוסה.

החלטתי להמשיך ופתחתי את הפקק של אגן השמן. בהתחלה יצאו מים ולאחר מכן שמן סמיך ושחור מאד. פרקתי את הציר הקדמי והורדתי את אגן השמן. פתחתי את מיסבי הטלטלים ומצאתי את מיסב מספר שתיים הרוס לגמרי וגם צואר גל הארכובה שלו – לא חלק.

ניקיתי את הצילינדרים בעזרת שמן חלודה ולאחר יום הצלחתי להוציא את שלושת הבוכנות הלא תפוסות במכות קלות מלמטה כלפי מעלה... את הבוכנה התפוסה הורדתי במכות חזקות מאד קצת כלפי מטה ואז ניקיתי את החלודה בכל מיני אמצעים, כולל מכשיר honing על מקדחת יד, ואז הצלחתי להוציא גם אותה. מלאתי את הבלוק במים כדי לבדוק אם אינו סדוק ולאחר יום נוכחתי לדעת שהמים כמעט לא ירדו...

טבעות הדחיסה היו ברובן תפוסות בתוך התעלות שלהן. את אלה שהצלחתי להוציא שלמות הכנסתי לתוך אחד הצילינדרים כדי לבדוק את המרחק בין הקצוות, את אלה שהמרוח בין קצותיהן היה קטן, יחסית, השארתי לשמוש חוזר.

 
 

בשלב זה הייתי צריך להחליט – להמשיך או לחדול... מאחר ואני בגיל די מתקדם ואת החלק הפרודוקטיבי בחיי כבר עברתי, והעבודה במכונאות חביבה עלי (בשנים האחרונות הצלחתי להחזיר לחיים כ10 טרקטורים,חלקם כאלה שעבדו איתי במשק ובמסגריה, היו זרוקים בצד כמה שנים – והיום הם מניעים ונוסעים...) החלטתי להמשיך... האמצעים הכספיים העומדים ברשותי לצורך "משחקים" אלה אינם בלתי מוגבלים והטרקטורים היוצאים מתחת ידי אינם אמורים לצאת לשדה ולעבוד 12 שעות ביום וגם אינם אמורים להיות מוצגים במוזיאון כל שהוא, אלא רק לספק לי תעסוקה – "שיהיה בשביל מה לקום בבוקר..." אי לכך אני משתדל לחסוך בהוצאות, עד כמה שאפשר, להשאיר מקום לאילתורים, להשתמש בחלקים ישנים שיכולים למלא את תפקידם ולא להתעסק עם חלקי הפח ויתר האביזרים שעולים כסף רב... בשבילי טרקטור שמניע ויכול לנוע קדימה ואחורה, כשהוא צבוע בצבע יסוד – הוא טרקטור גמור שמילא את תפקידו – לתת לי תעסוקה...

על הבוכנות מצאתי את האותיות std. , הבנתי שעלי להזמין טבעות בגודל סטנדרטי. על מיסבי הטלטלים היה רשום 010. הזמנתי מיסבי טלטלים under size 010. טבעות הזמנתי רק שני סטים כי חלקן היו ראויות לשמוש חוזר...

 
 

עד שהחלקים יגיעו מאנגליה – התחלתי לטפל במשאבת ההזרקה. המשאבה מתחלקת לשני חלקים, החלק העליון כולל בתוכו את ארבעת ה plunger ואת השסתומים שנמצאים מעליהם, לכל אחד מהם, בקצהו התחתון, יש זרוע קטנה שנכנסת לתוך מזלג הנמצא על מוט המסרק. המסרק שייך לחלק התחתון של המשאבה הכולל גם וסת פניאומטי מצד אחד וסדורי כבוי המנוע והגדלת כמות הדלק להנעה – מצד שני.

פורדסון לפני שיפוץ

את כמויות ההזרקה אפשר לכוון על ידי הזזת המזלג על המסרק... הכל היה תפוס... פרקתי את החלק העליון והבאתי אותו ל"דיזל השרון" והם שחררו את ה plungers ובאדיבותם – לא בקשו תשלום...

 

הטרקטור היגיע אלי ללא מתנע (starter) .כדי לבדוק את המשאבה היה עלי לסובב את המנוע. גיליתי שמתנע של טרקטור אינטרנציונל 434 (גם הוא מתוצרת אנגליה) מתאים לטרקטור פורדסון מבחינת כוון הסיבוב, קטר גלגל השניים, מרחק גלגל השניים ואפילו הבליטה בגוף המתנע שנכנסת מעט לתוך החור בבלוק המנוע ושומרת על מקום נכון וקבוע שלו – מתאימה. מה שלא התאים היו החורים של הברגים שמחברים את המתנע . התאמתי פלטות קטנות, מחומר עבה, הידקתי את המתנע למקומו והוא מסובב את המנוע כאילו היה זה מתנע מקורי...

 
 

מערכת הדלק הרוסה, הצנורות מהמיכל אל משאבת העזר – אינם. העמדתי מיכל פלסטיק עם סולר במקום גבוה וחברתי צנור גמיש ממנו למשאבה. ניקיתי את המרססים (חיצונית) וחברתי אותם, בצנורות שלהם אל המשאבה כך שיתיזו לכוונים שונים. הוצאתי אויר מהמערכת והפעלתי את המתנע. המרססים התחילו להתיז יפה וכמעט שלא היה טפטוף מהנחיר שלהם. חברתי לכל מרסס צנורית שקופה,סתומה בקצה התחתון, ושוב הפעלתי את המתנע. בכל צנורית הצטברה כמות של דלק. השויתי את הכמויות על ידי הזזת המזלג על מוט המסרק...

 
 

פרקתי את הציר הקדמי של הטרקטור ומצאתי שאחד מעמודי ההיגוי תפוס ולא זז. (הוא שמנע אפשרות לסובב את ההגה) אחרי חימום כמעט עד אדום ומכות פטיש 7 ק"ג – הצלחתי לשלוף אותו (הקצה העליון שלו נגמר בקונוס כך שיכולתי לדפוק מבלי להרחיב את קצהו). הסיבה לתפיסה של הציר היתה גריז יבש שמילא את החלל בינו לבין התותבים ...

קבלתי הודעה מfedEx שהיגיעה החבילה מאנגליה. רציתי לחסוך את דמי הטפול שלהם ונסעתי בעצמי לנת"בג לטפל במכס ובכל היתר. זה היה די קשה למי שאינו מכיר את ההליכים... בסופו של דבר כשנוספו לחשבון המקורי הוצאות הובלה, בטוח, אחסנה, מכס, מעמ ועוד – הסכום ששילמתי היה גבוה כמעט פי שלושה מהסכום הנקוב בהזמנה...
את ראש המנוע הבאתי ל"ניסים ראשים" באזור התעשיה נתניה. הם החליפו שסתום, טפלו בכל יתר השסתומים והשחיזו את הראש שנמצא עקום. ניקיתי היטב את הבוכנות ואת התעלות של הטבעות. הרכבתי את טבעות הדחיסה החדשות בתעלות העליונות ואת המשומשות בתחתונות. את צואר גל הארכובה של הצילינדר השני ליטשתי עם בד שמיר. החלפתי את כל מיסבי הטלטלים והרכבתי את הבוכנות (מלמעלה). ניקיתי את אגן השמן,הרכבתי אותו ומלאתי שמן חדש את מסנן השמן ניקיתי והחזרתי למקומו...

התחלתי לטפל בצמיגים ובבלמים. כבל הפלדה שמפעיל את הבלם השמאלי היה תפוס בתוך המעטפת שלו לא רק מלכלוך וחלודה אלא גם מהתפוררות הכבל. לאחר עמל רב הצלחתי לנקות אותו ולהפעיל את הבלמים.. הרדיאטור נמצא במצב טוב (לא נוזל) ניקיתי אותו והרכבתי על הטרקטור. השתמשתי באתם הראש הישן כשהוא מרוח בסיליקון. את המרססים יש להרכיב לפני שמרכיבים את הפסנתר. כוונתי שסתומים והטרקטור מוכן להנעה...

את ההנעה הראשונה עשיתי בגרירה (הילוך שישי). במשיכה הראשונה התחיל צילינדר אחד להשמיע קול ובשניה הצטרפו אליו כל יתר השלושה. הסעתי את הטרקטור מטרים ספורים, כיביתי את המנוע ,חיברתי מצבר ובעזרת כמות קטנה של אתר להתנעה הוא הניע יפה..
מה שנשאר לעשות זה רק קוסמטיקה... ניקוי, תיקון כנף ומכסה מנוע, צבע יסוד וצבע כחול לטרקטור ואדום לגלגלים...
מכונאי "אמיתי" היה מחליף צילינדרים בוכנות וטבעות, את כל השסתומים, חורט את גל הארכובה, מתקן את משאבת המים, מחליף את מסנן השמן, מחדש את הצנרת במערכת הדלק, קונה מתנע, מסדר את מערכת החשמל ועוד ועוד... אני מסתפק בזה שהטרקטור מניע ויכול לזוז ממקומו...

 
 

סרטון המראה את הנסיעה האחרונה של הטרקטור. מאז הוא עומד בסככה ואני מניע אותו אחת לכמה חודשים...

עודכן: 2021-09-04