האֹסֶף מוצג לציבור המבקרים במושב עין ורד, בגוש תל מונד בשרון. המקום מוצל עם שירותים וחניה בשפע.
האתר פתוח לקהל הרחב בכל יום (כולל שבתות וחגים) למעט יום רביעי בין השעות 08:30 - 13:00

ניתן לארח קבוצות מעל 25 מבקרים לאחר תיאום מוקדם עם: ארז בטל' 052-2452457.

דמי כניסה לאדם 25 ₪. בקבוצה של 15 איש ומעלה, המחיר 20 ₪ לאדם. הכניסה חינם לילדים עד גיל שנה וחצי.
במקום בית קפה קטן.

טרקטורים מסילתיים בישראל

עמית בן-שלום

השימוש בטרקטורים חקלאיים כקטרים הינו דרך זולה ופשוטה לשינוע קרונות בחצרות עיתוק ובשטחי מפעלים בהן קיימות שלוחות רכבת פנימיות.

קיימים 2 סוגים של טרקטורים-מסילתיים:

  • במקומות בהן המסילה שקועה במשטח בטון/אספלט מפולס, ניתן להשתמש בטרקטור בעל צמיגי גומי רגילים, בתוספת פגושים תואמים לדחיפה/משיכת קרונות. פגוש כזה מורכב מ-2 צמדנים-הידראוליים לדחיפה, ומוו-גרירה רכבתי, לגרירה. משקלות מאולתרות (בלוקים, יציקות מתכת וכו') מורכבות בד"כ להעצמת כח הדחיפה/משיכה. טרקטור כזה יכול לעבור ממסילה למסילה ללא כל מגבלה.
  • במקומות בהם אין משטח אספלט, מופעלים טרקטורים בעלי גלגלי מסילת-ברזל. טרקטור כזה מוגבל לנסיעה על מסילות בלבד, ומערכת ההיגוי שלו מנותקת
.

בישראל היו (וחלק עדיין ישנם) 10 טרקטורים שונים לפי הפירוט הבא:

פורד 6610: 1 בממגורות החיטה, בני-ברק, בעל גלגלי מסילת-ברזל; 1 בממגורות דגון, חיפה, בעל גלגלים רגילים; 1 בסדנאות הקישון של רכבת-ישראל.

פורדסון מייג'ור: 1 בממגורות החיטה, בני-ברק, בעל גלגלי מסילת-ברזל,כיום משוחזר לתצוגה במוזיאון- הרכבת, חיפה.

אינטרנשיונל הידרו 84: 1 בסדנאות הקישון של רכבת-ישראל.

ג'ון דיר 3020: 1 בממגורות דגון, חיפה, כיום באוסף הטרקטורים בעין-ורד.

מק'קורמיק: 1 בסדנאות הקישון של רכבת-ישראל.

סיים סילבר 90: 1 בסדנאות הקישון של רכבת-ישראל, בעל גלגלים רגילים בתוספת גלגלי מסילת-ברזל מובילים הניתנים להרמה הידראולית.

UTB ("פיאט רומני"): 1 בממגורות חיטה, לכיש, כיום בתצוגה בשער המפעל; 1 בממגורות חיטה, בני-ברק.

הסבת הטרקטורים בוצעה בישראל, כיד הדמיון הפורה. אחד מה"פורד"ים הורכב על חוגון של קרונוע גרמני מושבת, כאשר התמסורת מהדיפרנציאל האחורי מועברת ע"י סדרת גלגלי-שיניים לגלגלי מסילת-הברזל מתחתיהם.